Schopnost rychle reagovat na změny a chuť investovat je výsadou rodinných firem

Rodinné firmy se ukázaly již druhým rokem jako opravdový tahoun při zvládání koronavirové krize.


Přestože některé z nich musely v důsledku koronavirové krize odložit nebo zrušit část plánovaných investic, naprostá většina rodinných firem plánuje investovat do rozvoje firmy v následujících třech letech. Krize rovněž upevnila rodinné vztahy. Tyto klíčové výstupy vyplývají z hlavních zjištění letošního jarního průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který proběhl formou mixu telefonického a e-mailového dotazování 200 rodinných firem napříč obory a regiony ČR.  Zveřejněním průzkumu tak startuje jubilejní 10. ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy „Equa bank Rodinná firma roku“, který organizuje AMSP ČR s cílem ocenění a zviditelnění malých a středních rodinných firem.

"Schopnost rychle reagovat na změny a udržet si zaměstnance je výsadou rodinných firem. Nejen proto jsem rád, že se definicí rodinných firem podařilo nastartovat systematickou podporu těchto podniků, která - jak ukazuje praxe - pomáhá s rozvojem regionů a drží hospodářství i v krizových dobách," říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Čtvrtina rodinných firem považuje svou situaci z hlediska odbytu na domácím trhu, obratu či ziskovosti firmy za lepší než před koronavirovou krizí. Dvě třetiny rodinných firem také uvádějí, že počet jejich zaměstnanců zůstal stejný jako před krizí. Schopnost rychle reagovat na změny a udržet si zaměstnance je výsadou rodinných firem.

61 % rodinných firem však muselo odložit nebo zrušit alespoň část plánovaných investic. Nejčastěji byly předmětem úspor investice do nových strojů a technologií či do rekonstrukce stávajících prostor. Právě do těchto oblastí naopak nejčastěji investovaly firmy, na jejichž investice neměla koronavirová krize vliv.

Firmy mají nachystané investiční záměry, zajímavé je zaměření na zelené investice a energetické úspory. Jejich rychlé oživení může ovlivnit šikovná státní podpora. Investice do testování (na covid-19) byly hlavním neplánovaným výdajem rodinných firem. Dále oproti původním plánům rodinné firmy investovaly více do marketingu a online komunikace.

„Majitelé ukázali, kde leží jejich priority - nejdříve zaměstnanci, a potom rozvoj obchodu,“ uvádí Libor Musil, místopředseda představenstva AMSP ČR a garant asociačního projektu Rodinná firma.

Pětina rodinných firem využila investičních pobídek od státu. Třetina firem pobídky zatím nevyužila s tím, že to mají v plánu (kromě standardních dotací plánují využívat i dotace na zelenou energii a udržitelnost).

„Pokud spojí síly vláda a rodinné firmy, ekonomika ožije. Výsledky průzkumu jsou přímým návodem pro vládu, které oblasti investic by se aktuálně měly podpořit,“ dodává Libor Musil.
„I v současné koronavirové době se potvrdila odolnost a stabilita rodinných firem i jejich důležitost pro českou ekonomiku, což potvrdilo naše dlouhodobé přesvědčení o jejich mimořádném významu. Z průzkumu AMSP ČR je patrné, že rodinné firmy prochází současnou pandemickou situací poměrně dobře, a právě kombinace podnikání a odpovědnost, jak za rodinu, tak také za své zaměstnance, zajišťuje určitou stabilitu i v dobách takovéto krize. Proto již deset let v rámci soutěže Equa bank Rodinná firma roku maximálně podporujeme rodinné podnikání, oceňujeme nejlepší rodinné firmy, motivujeme je k jejich dalšímu růstu a rozvoji a nabídku našich produktů neustále vylepšujeme na míru jejich potřebám,“ uvádí Luboš Janoušek, ředitel firemního bankovnictví Equa bank.
„Je zřejmé, že pro podporu podnikání v ČR je kromě správného zacílení jednotlivých podpor důležitá také jejich rozmanitost v podobě dotací, investičních pobídek či daňových odpočtů na výzkum a vývoj. Pro zvýšení konkurenceschopnosti českých firem je klíčové investovat do výzkumu a vývoje. To je také hlavní sektor, na který by měla cílit podpora státu. Kromě výzkumu a vývoje jsou důležité i investice spojené se zelenou transformací nejen podnikatelského prostředí ale celé společnosti,“ uvádí Antonín Weber, ředitel oddělení veřejné podpory Deloitte.
„Z pandemické krize vyšly rodinné firmy jako posílení vítězové, teď přichází období dalších zkoušek – zvládnutí obnovy a transformace pro digitální a udržitelný svět spojené s jejich doprovodným jevem - prudce rostoucími cenami komodit. Ale rodiny přežily jako základní stavební kámen společnosti celou historii lidstva, věřím v jejich udržení včetně udržení jejich společných ekonomických aktivit v jakékoliv době a zkoušce i do budoucna,“ uvádí Viliam Grácz, ředitel Amper Market, a.s.

Téměř polovina zástupců rodinných firem je optimistická, co se týká výhledu na následujících 12 měsíců, ať už jde o celkovou ekonomickou situaci v ČR (48 %) nebo ekonomickou situaci pro jejich firmy (51 %). Naprostá většina rodinných firem (83 %) také plánuje investovat do rozvoje firmy v následujících třech letech. Vyjma již zmíněných investic do strojů a do rekonstrukce prostor (které musely být často v uplynulém roce odloženy), plánují investovat do vzdělávání nových zaměstnanců či rozvoje produktů. Od těchto plánovaných investic si nejčastěji slibují vyšší ziskovost firmy či vyšší efektivitu. Vzdělaní lidé s novými produkty z inovovaných digitálně řízených technologií a v renovovaných objektech jsou budoucí obraz české rodinné firmy.

Od investic si zástupci rodinných firem slibují především vyšší zisky a efektivitu. Pokud by měly investice ovlivnit počet zaměstnanců, tak jedině ve smyslu zvýšení jejich počtu. K redukci jejich počtu se chystá minimum firem. Rodinné firmy nezatěžují sociální systém, naopak mu ulehčují.

Podle zástupců rodinných firem by měl stát tento segment podporovat cíleněji. Podpora by měla být ve formě nižších odvodů, odečítání investic ze základu daní či cílených dotačních podpor pro rodinné firmy. Ukazuje se tak historická možnost vsadit při obnově na naše podnikatele. Každá koruna investovaná do rodinných firem zůstává doma a v rukou českých hospodářů.

Dle zástupců rodinných firem se díky koronavirové krizi rodinné vztahy spíše zlepšily. Naprostá většina z nich (84 %) také souhlasí s tím, že díky koronavirové krizi si více váží své firmy, kterou jako rodina společně vybudovali. Semknutí rodin vlastníků znamená stabilitu. Schopnost předávat za krize firmu nástupcům znamená vyspělost. Očekávaný vliv převzetí na provoz firmy a investice ve firmě není zcela jednoznačný. Ti, kteří očekávají vliv na investice u nové generace, nejčastěji zmiňují větší zaměření na digitalizaci výrobních a prodejních procesů. Nástupci se nebudou hnát do rizik bezhlavě a vsadí na modernizaci. Do rodinných firem přichází nový svěží vítr. Vyrostla generace moderních podnikatelů.

"Pandemie přinesla nové nejistoty a umocnila zájem o podnikatelské pojištění. Pojištění podnikatelských rizik dnes patří k základním pilířům jakéhokoliv byznysplánu a ochrany proti nečekaným a nahodilým jevům. Jak je vidět z našeho průzkumu, až 41 % rodinných podniků by se proto rádo do budoucna pojistilo, 3 % toto dokonce již udělala,“ vyzdvihl Karel Waisser, generální ředitel Slavia pojišťovny.

Se zveřejněním průzkumu současně startuje další, tentokrát jubilejní, 10. ročník soutěže Equa bank Rodinná firma roku – EBRFR 2021, kde se mohou hlásit rodinné firmy do kategorie Malá firma nebo Střední firma a veřejnost rovněž vybere svého favorita v Ceně veřejnosti. Vítězové budou slavnostně vyhlášeni a oceněni již tradičně na galavečeru Dne podnikatelů ČR pořádaném AMSP ČR na podzim t.r. Součástí cen vítězů je i jejich medializace široké veřejnosti. Více informace na www.rodinnafirmaroku.cz.

Poznámka redakce: 

Užitečné odkazy na PDF ke stažení


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Ústí nad Labem

Hlavní zprávy