Galerie Benedikta Rejta digitalizuje sbírku pro globální publikum

Galerie Benedikta Rejta v Lounech modernizuje ochranu a přístup k tisícům děl ve své sbírce prostřednictvím digitalizace.


Galerie Benedikta Rejta v Lounech zasvětila úsilí modernizaci ochrany a přístupu k tisícům uměleckých děl, které má ve své rozsáhlé sbírce. Proces, který zahrnuje digitalizaci všech položek, je klíčovým krokem pro uchování a zpřístupnění kulturního bohatství široké veřejnosti. Tento projekt, na jehož realizaci bude potřeba několik let, byl zahájen s cílem uchránit umělecká díla před poškozením a také rozšířit jejich dostupnost na globální úrovni.

Pod vedením ředitelky Kateřiny Melenové galerie vybudovala specializované centrum pro digitalizaci, vybavené nejmodernější technologií. 'Digitalizace je nezbytná pro uchování a zpřístupnění kulturního dědictví současné době,' podotkla Melenová. Skener, který je stěžejním zařízením centra, umožňuje zachytit i ty nejjemnější detaily uměleckých děl, včetně trojrozměrných struktur a textur, jako jsou tahy štětce, čímž se dosahuje maximální věrohodnosti.

I přes vysoce sofistikovanou technologii zůstaly finanční náklady relativně nízké – 1,5 milionu korun. 'Pokud bychom zvolili tradiční metody fotografování, výdaje by byly podstatně vyšší,' dodala Melenová. Po kompletní digitalizaci plánuje galerie využít centrum nejen pro své potřeby, ale také ho zpřístupnit dalším institucím a veřejnosti.

Proces digitalizace již pokročil, s několika tisíci položkami již zdigitalizovanými. Cílovým datem pro dokončení digitalizace je rok 2028. Podle kurátorky Michaely Vávrové se aktuálně zpracovávají zejména kresby a grafiky na papíře, a to tempem 50 až 200 kusů denně v závislosti na jejich velikosti.

Výzvou jsou velkoformátová díla, například kubistické svitky od Emila Filly. Ty se skenují po částech a výsledné obrazy se spojují dohromady v postprodukci. Tento přístup zajišťuje zachování detailů a autenticity děl, a to i u rozměrných artefaktů.

Kromě ochrany originálů poskytují digitální kopie také prostor pro sdílení sbírek s globálním publikem prostřednictvím online platforem. Digitalizovaná díla umožňují popularizaci umění, podporují vzdělávání a rozvoj kolektivní kulturní identity. Také zajišťují přístup ke sbírkám těm, kteří by kvůli zdravotním omezením nebyli schopni galerii osobně navštívit.

Některá díla galerie publikuje na platformě Brána ke sbírkám Ústeckého kraje, kde je v současnosti k vidění kolem 400 položek. Veřejné sdílení se řídí autorským zákonem, a proto lze publikovat jen volná díla nebo ta, pro která má galerie příslušné licence.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Ústí nad Labem

Hlavní zprávy